Chcesz sprzedać samochód, ale nie wiesz, jakie formalności trzeba spełnić? Poznaj procedury, które obowiązują w urzędzie skarbowym, towarzystwie ubezpieczeniowym i wydziale komunikacji. Nie martw się! W tym poradniku znajdziesz odpowiedzi na wszystkie problematyczne kwestie dotyczące sprzedaży samochodu.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak sprzedać auto szybko i z korzyścią?
- Jakie elementy powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży samochodu?
- Jakie formalności są po sprzedaży auta – w wydziale komunikacji i w towarzystwie ubezpieczeń?
- Jakie obowiązki ma nowy nabywca auta?
- Ile wynosi stawka podatku od kupna samochodu i kiedy nie trzeba go płacić?
Według raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w 2024 roku sprowadzono do Polski ponad 967,5 tys. używanych aut z zagranicy! W ubiegłym roku zarejestrowano 880 375 samochodów osobowych i 87 204 pojazdy dostawcze (do 3,5 t). Oznacza to 20,1-procentowy przyrost w stosunku do roku 2023. Raport IBRM Samar wskazuje również, że w 2024 r. średni wiek używanych samochodów importowanych do Polski wyniósł 12,4 roku.
Jak szybko i korzystnie sprzedać auto?
Sprzedaż używanego, nawet mocno wysłużonego auta nie powinna sprawić problemu. Zwłaszcza jeśli pojazd mimo swoich lat pozostaje w dobrym stanie technicznym i wizualnym.
Co zrobić, by sprzedać auto szybko i korzystnie?
- Przygotuj pojazd do sprzedaży.
Pierwszego wrażenia nie da się wywrzeć ponownie. Zanim zrobisz zdjęcia pojazdu i udostępnisz go oglądającym, poświęć kilka chwil wnętrzu i karoserii. Pachnące, błyszczące auto już na wstępie zwiększa swoją wartość.
- Zgromadź jak najwięcej dokumentów.
Zanim wypuścisz ogłoszenie o sprzedaży „w świat”, przygotuj dowód rejestracyjny, faktury z warsztatów, książkę serwisową i instrukcje obsługi. Im większą liczbą dokumentów będziesz dysponował, tym większa Twoja wiarygodność w oczach potencjalnego klienta.
- Nie koloryzuj.
Bezwypadkowy, stan igła, jedyna taka okazja – handlarsko brzmiąca treść może wzbudzić podejrzenia potencjalnych klientów i wbrew pozorom, zniechęcić potencjalnych kupujących. 12-letnie auto w stanie igła? To przecież niemożliwe, aby użytkowane przez lata nie nosiło śladów eksploatacji. Tworząc ogłoszenie, dokładnie i konkretnie opisz, w jakim stanie jest pojazd, jakie ma zalety, ale również wady. Takie podejście sprawi, że Twoja oferta będzie uczciwa. A to przyciągnie kupujących.
-
- Umieść ogłoszenie na kilku portalach internetowych, w mediach społecznościowych, poinformuj znajomych o chęci sprzedaży auta.
Działając wielokanałowo, zwiększasz swoje szanse na sukces.
-
-
- Odbieraj telefon i odpisuj na wiadomości.
-
Pamiętaj, jeśli nie zareagujesz na wiadomość od potencjalnego kupującego odpowiednio szybko, ten zdąży już obdzwonić co najmniej kilku innych sprzedających. Chcesz sfinalizować transakcję? Miej pod ręką smartfona i szybko reaguj na kontakt ze strony potencjalnych kupujących. Nie możesz odebrać telefonu? Wyślij SMS z informacją, że oddzwonisz. A później, koniecznie to zrób.
Sprzedaż samochodu – umowa kupna-sprzedaży
Czy umowę kupna-sprzedaży auta należy zawrzeć na piśmie? Jakie elementy powinna zawierać?
Choć kodeks cywilny nie reguluje formy zawarcia umowy kupna – sprzedaży auta, warto sporządzić ją na piśmie. Dlaczego? Pisemna kopia umowy przyda się zwłaszcza w obliczu ewentualnych problemów, np. mandatu za fotoradar, który straż miejska przysłała do Ciebie już po zbyciu pojazdu. Przedstawiając dokument, bez problemu udowodnisz, że auto nie należy już do Ciebie.
Umowa powinna zawierać następujące elementy:
-
-
- datę i miejsca zawarcia,
- dane kupującego i sprzedającego (m.in. imiona i nazwiska, adresy, numery PESEL, itd.),
- dane auta, takie jak marka, model, rok produkcji, przebieg, pojemność i moc silnika, numer nadwozia, numer rejestracyjny, numer karty pojazdu i kolor,
cenę, - termin (datę) przekazania pojazdu nowemu właścicielowi,
- informację, która ze stron ponosi koszty związane z zawarciem umowy,
- podpisy kupującego i sprzedającego.
-
Sprzedaż samochodu używanego – formalności
Jakie obowiązki ma osoba, która sprzedała używane auto? Czy musi poinformować ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu? Czy musi zapłacić podatek od sprzedaży?
Hura! Udało się! Sprzedałeś auto! Finał transakcji z kupującym oznacza jednak… konieczność dopełnienia potrzebnych formalności. Co musisz zrobić?
Po sprzedaży auta poinformuj o tym fakcie właściwy wydział komunikacji. Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym (art. 78 ust. 2 pkt 1) masz na to 30 dni. Pamiętaj, że od od 1 stycznia 2024 roku kara za niezgłoszenie sprzedaży samochodu w terminie wynosi 250 zł! Zawiadomienie złóż na specjalnie do tego celu przygotowanym druku lub przez formularz internetowy. Znajdziesz go w siedzibie urzędu i na stronie internetowej. Na wizytę osobistą zabierz ze sobą dokument tożsamości i umowę kupna-sprzedaży (do wglądu).
Ważne:
Dokumenty możesz dostarczyć do urzędu nie tylko osobiście, ale również pocztą, a nawet przez Internet, korzystając z platformy ePUAP.
Zgodnie z zapisami art. 32 ust. 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK w ciągu 14 dni od daty podpisania umowy, musisz poinformować o tym fakcie ubezpieczyciela. Jeśli tego nie zrobisz, towarzystwo może obciążyć Cię kolejną ratą składki lub automatycznie wznowić polisę na kolejny rok. Zawiadomienie powinno zawierać następujące elementy:
-
-
- imię, nazwisko, adres i numer PESEL zbywcy,
- imię, nazwisko, adres i numer PESEL kupującego,
- zapis o sprzedaży auta,
- model, markę i numer rejestracyjny pojazdu,
- okres obowiązywania polisy,
- własnoręczne podpisy obu stron.
-
Do dokumentu dołącz kopię umowy kupna-sprzedaży – w niej również znajdziesz wszystkie niezbędne informacje.
Warto wiedzieć:
Obowiązek uiszczenia podatku i wypełnienia deklaracji PCC-3 spoczywa na kupującym.
Kupiłeś auto?
Jeśli kupiłeś auto, musisz je zarejestrować w wydziale komunikacji. Będziesz miał na to 30 dni od daty podpisania umowy. Wniosek o rejestrację znajdziesz w siedzibie urzędu i w Internecie. Do dokumentu dołącz:
-
-
- umowę sprzedaży (lub inny dowód własności, np. akt darowizny),
- dowód rejestracyjny auta z ważnym przeglądem technicznym lub decyzją o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu,
- kartę pojazdu (jeżeli była wydana),
- dowód zawarcia umowy OC,
- tablice rejestracyjne,
- dowód osobisty.
-
Jako kupujący będziesz musiał także zdecydować, czy chcesz kontynuować aktualne OC zbywcy, czy wolisz z niego zrezygnować i podpisać nową umowę. Pamiętaj jednak, że jeśli zdecydujesz się na korzystanie z polisy po poprzednim właścicielu, ubezpieczyciel ma prawo wykonać rekalkulację składki!
Ważne:
Jeśli będziesz kontynuował polisę zbywcy, pamiętaj o tym, że nie odnowi się automatycznie na kolejny rok. Jeśli przerwiesz bieg ubezpieczenia, narazisz się na wysokie kary ze strony UFG. W 2025 roku za brak OC dla samochodu osobowego możesz zapłacić karę w wysokości od 1870 zł do 9330 zł. Aby tego uniknąć, przed wygaśnięciem OC porównaj dostępne na rynku oferty i znajdź tę, która najpełniej spełni Twoje oczekiwania.
Po podpisaniu umowy kupujący musi także odwiedzić urząd skarbowy i wypełnić deklarację PCC-3 (jeśli auto ma kilku właścicieli będzie to formularz PCC-3/A) i w ciągu 14 dni opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Jego kwota wynosi 2% wartości rynkowej auta.
Ważne:
Formularz PCC-3 (lub PCC-3/A) możesz dostarczyć do urzędu osobiście, wysłać kurierem pocztą, a nawet przez Internet.
Podatku nie musisz uiszczać, jeśli:
-
-
- wartość rynkowa auta jest niższa niż 1000 zł,
- kupiłeś pojazd na własny użytek jako osoba niepełnosprawna (osoba o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bez względu na rodzaj schorzenia oraz osoba o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu).
-
PODSUMOWANIE
-
- W 2024 roku do Polski sprowadzono ponad 967,5 tys. używanych aut z zagranicy! Zarejestrowano 880 375 samochodów osobowych i 87 204 pojazdy dostawcze (do 3,5 t).
- Aby szybko i korzystnie sprzedać auto: przygotuj je do sprzedaży, zgromadź jak najwięcej dokumentów, stwórz rzetelne, zgodne z prawdą ogłoszenie i szybko reaguj na kontakt ze strony potencjalnych klientów.
- Choć kodeks cywilny nie reguluje formy zawarcia umowy kupna – sprzedaży auta, warto sporządzić ją na piśmie.
- Po sprzedaży auta zbywca musi poinformować o tym fakcie wydział komunikacji i towarzystwo ubezpieczeniowe.
- Obowiązkiem kupującego jest rejestracja pojazdu w wydziale komunikacji, wypełnienie deklaracji PCC-3 i uiszczenie podatku od czynności cywilnoprawnych.
- Nabywca może kontynuować OC po zbywcy. Na nowego właściciela przechodzi tylko polisa obowiązkowa. Posiadacz może z niej zrezygnować i zawrzeć umowę z wybranymi dodatkami.