W ciągu ostatnich dwóch lat (2021 i 2022) Polacy najchętniej kupowali Toyotę Corollę. Łącznie salony tego japońskiego producenta opuściły ponad 43 tysiące egzemplarzy! Ta marka cieszy się tak ogromną popularnością, bo ma dobrą opinię i świetnie poradziła sobie z problemami z dostawami półprzewodników. Sprawdźmy, czy popularność Toyoty Corolli wpływa na cenę jej ubezpieczenia OC. Czy polisa jest tańsza niż w przypadku innych marek czy modeli aut? Jak marka pojazdu działa na cenę obowiązkowej ochrony?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak marka pojazdu wpływa na składkę OC;
- dlaczego prestiżowe auta mają wyższą cenę OC;
- jakie marki mają najtańsze OC w Polsce;
- czy rodzaj nadwozia ma znaczenie przy wyliczaniu składki;
- jak pojemność silnika wpływa na cenę ubezpieczenia.
Wpływ marki na cenę OC
Przy wyliczaniu składki OC towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę wiele różnych czynników. Te najbardziej kluczowe dotyczą samego kierowcy i jego przeszłości ubezpieczeniowej, ale wpływ na cenę polisy wywiera także miejsce rejestracji czy sam pojazd. O wysokości ubezpieczenia decydują parametry samochodu, takie jak marka i model, silnik, moc i rodzaj napędu.
Konkretne dane pojazdu wpływają na finalną cenę polisy. Zaliczają się do nich m.in.:
- wiek pojazdu;
- dotychczasowy przebieg (stan drogomierza);
- deklarowany roczny przebieg (w ciągu najbliższych 12 miesięcy);
- sposób wykorzystywania (np. w ramach 1-osobowej działalności gospodarczej lub jako taxi);
Powyższe informacje w sposób oczywisty wpływają na wysokość składki ubezpieczenia. Marka pojazdu również jest brana pod uwagę przez towarzystwo ubezpieczeniowe, gdyż łączy się z potencjalnym ryzykiem ubezpieczeniowym. Ubezpieczyciele, dysponując statystykami z wypadków z udziałem pojazdów konkretnych producentów, są w stanie określić, jakie są szanse na zdarzenie z udziałem ubezpieczanego pojazdu. Historyczne dane wykazują pewne prawidłowości zwłaszcza w przypadku niektórych marek.
Przykład:
Z ich analizy wyłania się obraz, że sprawcami wypadków są częściej kierujący pojazdami z tylnym napędem i silnikiem o dużej mocy. Dlatego też, posiadacz BMW prawdopodobnie zapłaci więcej za ubezpieczenie niż właściciel Fiata 500.
Kierowcy wrzucani są do jednego worka z pozostałymi użytkownikami podobnych aut. Może to wydawać się niesprawiedliwe z perspektywy pasjonata danej marki, który jeździ zgodnie z przepisami, ale to uogólnienie pozwala na oszacowanie ryzyka kolizji.
Auta marek premium mają droższe OC?
Kierowcy samochodów luksusowych i prestiżowych marek nie mają lekko. Oprócz tego, że muszą wydać znaczną sumę na zakup auta, to najczęściej więcej muszą zapłacić także za ubezpieczenie nabytego pojazdu. Właściciele drogich aut z mocarnymi silnikiem są często sprawcami groźnych wypadków drogowych.
Z czego wynika taki stan rzeczy?
Przyczyn może być kilka. Marki premium częściej niż popularni producenci oferują auta wysokiej jakości z mocnymi silnikami. Razem z dobrymi osiągami w parze idzie wyższe ryzyko utraty kontroli nad maszyną. Nadmierna prędkość jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. Samochodami ze znaczkiem BMW lub Audi jeżdżą często ludzie młodzi, bezdzietni, którzy oprócz przekraczania prędkości mają również skłonność do ryzykownych zachowań drogowych. Te marki nie kojarzą się w pierwszej kolejności ze spokojnym podróżowaniem z rodziną. Dlatego też posiadacze pojazdów o wysokim prestiżu są nieraz sprawcami groźnych zdarzeń drogowych. W rezultacie płacą więcej za ubezpieczenie, gdyż części w przypadku naprawy pojazdu również nie należą do tanich.
Najdroższe OC luksusowych pojazdów
Najdroższe OC mają posiadacze pojazdów marek Ferrari, Ram i Aston Martin. Z danych porównywarki Mubi wynika, że w czerwcu 2023 właściciele tych pojazdów płacili za OC odpowiednio: 1304 zł (Ferrari), 1259 zł (Ram) i 1199 zł (Aston Martin) za rok obowiązkowej ochrony.
Które marki mają najtańsze OC?
Najpopularniejsza na polskim rynku marka jest też jednym z liderów, jeśli chodzi o tanie OC. Właściciele aut marki Toyota płacą średnio 599 zł na cały rok. To znacznie poniżej średniej wynoszącej 683 zł. Mniej wynosi również średnia składka ubezpieczenia OC Skody – 615 zł, której model Fabia przed laty długo trzymał tytuł najpopularniejszego auta w Polsce. Inne marki pojazdów, które zapewniają swoim właścicielom tanie OC to: SsangYong (589 zł), Kia (580 zł), Lancia (579 zł), Daewoo (564 zł), Abarth (556 zł), Suzuki (556 zł), Dacia (541 zł), Tesla (537 zł), Smart (536 zł), Lada (525 zł), Daihatsu (523 zł), FSO/FSM (499 zł), Acura (489 zł) czy Isuzu (450 zł). Najtańsze w czerwcu 2023 było ubezpieczenie OC Buicka (437 zł), UAZ-a (349 zł), a liderem najniższej średniej ceny polisy obowiązkowej został Trabant ze składką w wysokości 296 zł. Auta tych producentów bardziej ze spokojną jazdą i zachowaniem bezpieczeństwa na drodze. Przeważnie są wybierane przez statecznych kierowców, po ślubie, posiadających dziećmi, na rodzinny środek transportu.
Toyota jest dodatkowo niedroga w utrzymaniu, właściwie bezawaryjna, a części do niej są łatwo dostępne. W razie wypadku czy stłuczki naprawa Corolli nie stanowi problemu – w wersji bezkosztowej autocasco, ubezpieczyciel szybko znajdzie właściwy warsztat i niewiele zapłaci za naprawę, zaś w wersji kosztowej towarzystwo nie będzie musiało wypłacać wysokiego odszkodowania.
Rodzaj nadwozia ma znaczenie?
Oprócz marki samochodu ubezpieczyciel patrzy również na typ nadwozia pojazdu. Wśród pojazdów konkretnej marki są różnice w cenie OC między poszczególnymi wariantami, np. sedan, coupe czy kombi. Na tańsze OC mogą liczyć właściciele kombi i hatchbacków, gdyż są to modele uniwersalne wybierane przeważnie przez przez rozsądnych kierowców posiadających rodziny. Także osoby starsze stawiają na ten rodzaj karoserii. Ryzyko spowodowania wypadku przez właściciela takiego auta jest zatem niższe, a co za tym idzie cena OC jest niższa.
Ubezpieczenie OC hatchbacka to wydatek średnio 660 zł, a kombi – 657 zł. Jeszcze mniej za obowiązkową polisę płacą właściciele rodzinnych lub transportowych vanów (634 zł), gdyż są to modele kojarzone rodzinnymi wyjazdami. Więcej za ochronę płacą posiadacze sedanów (751 zł), ponieważ często wykorzystywane są jako taksówki. Najwięcej płacą za polisę kierowcy sportowych coupe – średnio 876 zł rocznie. To obok kabrioletów (592 zł) odmiana uwielbiana przez młodych, a co za tym idzie niedoświadczonych kierowców.
Pojemność silnika a składka OC
Po marce i rodzaju nadwozia towarzystwa patrzą również na konkretny model. Przy wyliczeniu OC liczy się przede wszystkim pojemność, a co za tym idzie – moc silnika. Im większy silnik, tym wyższe osiągi auta – lepsze przyspieszenie i większa prędkość maksymalna drogach. Dla ubezpieczyciela to więcej okazji do wypadków, a zatem ubezpieczenie OC będzie droższe.
Posiadacze pojazdów z motorami o pojemności powyżej 2 litrów dopłacają do składki OC średnio 38% w porównaniu do właścicieli aut z silnikiem o pojemności 1,0-1,2 l.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o najtańsze OC aut konkretnych marek
Ile kosztuje ubezpieczenie najpopularniejszego auta w Polsce?
Polisa OC na Toyotę Corollę kosztuje średnio 587 zł. Tak wynika z danych porównywarki ubezpieczeń komunikacyjnych Mubi z czerwca 2023. W 2022 r. na polskie drogi wyjechał 21 371 egzemplarzy tego modelu. Część (głównie sedany) zasiliła floty aut firmowych (w tym również oferujących transportu osób), ale także do prywatnych rąk (m.in. hatchbacki i kombi).
Jakie auto jest najtańsze w ubezpieczeniu?
Cena polisy wyliczana jest indywidualnie na podstawie parametrów auta, właściciela i sposobu użytkowania. W czerwcu 2023 r. na mubi.pl najtańsze było ubezpieczenie 34-letniego Polskiego Fiata 126p “Malucha” z małym silniczkiem o pojemności 0,7 l. 41-letni mieszkaniec Tarnowa zapłacił za nie tylko 146 zł!
Podsumowanie:
- Najczęściej kupowanym autem osobowym w Polsce w 2022 r. była Toyota Corolla. Jest to najlepiej sprzedający się model w historii motoryzacji. W lipcu 2013 r. po 47 latach produkcji z na drogi wyjechał 40-milionowy egzemplarz.
- Cena OC zależy od wielu czynników. Wpływają na nią m.in. wiek auta, przebieg i sposób użycia. Marka pojazdu oraz silnik i moc również mają znaczenie.
- Ekskluzywne auta wyjątkowych producentów mają wyższą składkę OC niż popularne samochody często spotykane na polskich drogach. Za ubezpieczenie najwięcej płacą właściciele Ferrari, Ramów i Astonów Martinów.
- Niższe stawki obowiązkowego ubezpieczenia uzyskują właściciele popularnych marek. Najmniej za OC wynosi posiadaczy Buicków, UAZ-ów i Trabantów.